*NB: Skrevet av Anders Mellerud*
Da er det min tur til å gi et obligatorisk bidrag til denne
bloggen for praksisstudentene i Tanzania.
Først av alt ønsker jeg å påpeke
min positive overraskelse over det høye faglige nivået, både blant lærere og
elever. Jeg tør påstå at det faglige nivået her er høyere og bedre enn hva som
er tilfellet i Norge. Kravene som stilles til studentene er også svært høye. At
(de fleste) studentene virker å jobbe hardt, kan selvsagt ha noe å gjøre med at
det koster en relativt meget høy årlig sum for å studere ved ISM, slik flere av
studentene antakelig opplever et langt større press til å levere og prestere
enn den gjennomsnittlige norske elev/student. Jeg opplever også at det ikke
bare stilles strengere krav til studentene her, men også til lærerne som gir omfattende,
reflekterende og gode tilbakemeldinger på alt av lekser, fremføringer, oppgaver
og prøver. Gode prestasjoner fremtrekkes og roses i plenum. Det er en sterk
konkurransementalitet på ISM, primært rent faglig, men også i form av sport og
andre aktiviteter. Hver helg er det konkurranser, enten det er i svømming eller
basketball.
Jeg underviser historie i to
klasser og samfunnsgeografi i én. I historieklassene har det så langt vært
fokus på League of Nations i den ene, og Ghanas uavhengighetskamp i den andre.
Undervisningsopplegget på IB-skoler er at man gjerne fokuserer på enkeltcaser,
brukt som eksempler på et større fenomen eller konsept, slik Ghana eksempelvis
brukes som case for å lære om afrikansk avkolonisering og uavhengighet. Denne
ene casen jobber man da intensivt med i over to uker, slik man virkelig jobber
med fagstoffet i dybden. Personlig foretrekker jeg denne arbeidsmåten, da man
unngår korte, overfladiske og forenklede gjennomganger av svært komplekse
samfunnsfenomen som man forstår bedre etter grundig studering over tid. Dette
stiller selvsagt også harde krav til lærerne som nødvendigvis må kunne
fagstoffet i dybden. Ingen snarveier, med andre ord.
Da jeg har spesialkompetanse på
folkemordet i Rwanda, har jeg blitt bedt av min øvingslærer å lage et to ukers
opplegg om folkemordet – som da også er på dette skoleårets undervisningsplan i
forbindelse med tjueårsmarkeringen i april 2014. Jeg synes det er befriende og
svært motiverende å kunne undervise i to uker om et tema jeg føler at jeg
virkelig behersker. Jeg er også blitt bedt om å arrangere et seminar om
folkemordet på søsterskolen i Arusha. Jeg takker for tillitten og skal gjøre
mitt beste. Hovedutfordringen, slik jeg ser det, er at noen av elevene kommer
fra eller har familiære tilknytninger til Rwanda. Det er et svært sensitivt tema for noen av
elevene. Dette innebærer etiske problemstillinger som må vurderes nøye på
forhånd. Særlig gjelder dette bruk av film og bilder av scener og motiver som
kan fremkalle ubehagelige reaksjoner og følelser hos noen.
I geografien underviser jeg
heldigvis for det meste i emner som er nært tilknyttet min hovedutdanning som
samfunnsgeograf. Men det har også krevd sitt av arbeid da jeg har vært nødt å
lage en egen undervisningsplan med alle emner, lekser og prøver – time for time,
alt i henhold til IB-modellens svært spesifikke krav. Selv om jeg kun
underviser én klasse i geografi, er studentene inndelt i standard level og higher
level, som innebærer at to forskjellige opplegg med helt forskjellige
temaer må forberedes. På den andre siden er det nyttig å lage en slik plan for
å holde oversikten over praksisperioden. Lettere er det også når man innehar
relevant faglig kompetanse, hvis faglig selvtillitt bidrar til å skape trygghet
i undervisningssituasjoner.
En ikke-faglig utfordring kan
være klimaet, særlig etter lunsj da solen steker som verst. Jeg har observert
at både lærere og elever er trøtte og slitne de siste skoletimene. Det kan være
utfordrende å engasjere en gjeng varme studenter i 30 grader pluss i
undervisningstimer som på det meste varer i én time og tjue minutter uten
pause. I disse timene bruker jeg ofte å ta undervisningen ut av klasserommet,
og heller bruke skolens utearealer i skyggen for å få et sunt (og kaldere)
miljøskifte.
En interessant opplevelse var å
dra på ekskursjon med noen av skolens yngre elever i nærheten av Lake Manyara,
med tema om hvordan de første menneskene kunne overleve i dette området. Det
var i Rift Valley at de første menneskeartene oppstod og utviklet seg. Ikke
langt fra Manyara ligger Olduvai Gorge, der noen av de eldste funn av tidlige
menneskearter er gjort – både av Homo Habilis, Homo Erectus og det moderne nåtidsmennesket,
vår egen art Homo Sapiens. Det var en spesiell følelse å vandre i dette
landskapet sammen med masaier og kveget deres, tett inntil selve nasjonalparken
i Manyara og all dens ville dyr. Klassen ble delt i grupper som skulle klare å
lage skjulested beskyttende mot både regn og vind, hente vann og temme ild uten
hjelp av moderne hjelpemidler og teknologi. Vi fikk alle en ordentlig
demonstrasjon av masaier som viste hvordan ild kan fremkalles uten lighter og
fyrstikker. Ingen av elevgruppene klarte
å gjenskape metoden. Det kreves teknikk og tålmodighet. Først kuttes et lite
hull i et tørt tremateriale, hvorpå litt tørt støv og gress plasseres i hullet
mens en liten kvist presses ned og hurtig roteres til det begynner å ryke.
Deretter legges det rykende støvet og gresset inni en tørr kubæsj, som
forsiktig blåses på til flammene omsider kommer til verden. Fascinerende.
Interessant var det også å se en kalv bli født – og ikke minst hvordan masaiene
så ut til å tungekysse det nyfødte avkommet. Om det har en reell funksjon,
eller om det kun var et ritual, vet jeg ikke.
Ekskursjonen må ha vært svært
nyttig for elvene på mange områder. For det første fikk de lære om temaet på en
svært autentisk måte i naturlige omgivelser, samt at de fikk utvikle sine selvstendige
og kreative evner – og samtidig erfare at samarbeid ikke alltid er like enkelt.
Alt i alt er jeg storfornøyd med
oppholdet så langt og takker for muligheten til å få oppleve hvordan det er å
undervise på en internasjonal skole i Afrika. Oppholdet så langt har gitt
mersmak. Jeg kan absolutt se for meg at jeg kan komme til å jobbe på en
internasjonal skole på dette kontinentet i nær fremtid. Til slutt vil jeg takke
skolen, og særlig øvingslærerne, som har tatt oss i mot på en vennlig måte.
Anders Mellerud, 09.02.14
Kjære Anders, Ole-Henrik og Siren! Det er helt fantastisk å høre om deres opplevelser og erfaringer fra et spennende og krevende praksisopphold! Skjønner dere lever deres livs eventyr - og vi gleder oss til å høre mer når dere kommer hjem! Nyt de siste to ukene - og velkommen hjem etter hvert! Hilsen fra et noe mer temperert sørlandsklima, Katja og Co
SvarSlett