søndag 26. januar 2014

Første uka i Moshi

Habari!

Første uka ved International School Moshi (ISM) er vel overstått. Det virker som om vi har vært her i en evighet samtidig som tida har flydd av gårde. Det er mye å sette seg inn i når man skal debutere på en IB-skole på andre sida av jorda.

For det første starter dagen tidlig. Vi står opp med sola klokka 06.00 og legger oss når klokka nærmer seg 22.00. Første undervisningstime starter 07.35 og vi er som regel ferdig rundt 14.30-15. Timene varer enten i 40 minutter, 60 minutter eller 80 minutter. For det andre er gruppene mye mindre enn hjemme. Jeg skal undervise tre forskjellige grupper hvorav den ene består av syv elever, den andre ni og den tredje fjorten. Likevel er det vanskelig å lære seg navnene til elevene. Jeg tror hovedgrunnen til det er at de fleste har navn jeg aldri har hørt før, så jeg har sikkert hørt flere nye navn denne uka enn jeg har hørt de siste 25 årene. Dette gjenspeiler selvsagt det flerkulturelle miljøet vi befinner oss i. På ISM er det nemlig elever og ansatte fra hvert eneste kontinent. De fleste kommer fra Tanzania, men det er også mange fra Holland, Tyskland, USA, Australia osv. Dette fører til mange interessante diskusjoner, særlig i den ene gruppa hvor jeg skal undervise i language and the media og fokusere på stereotyper, tabuord, rasisme, hvordan kjønn blir fremstilt osv.

Den første uka har jeg bare observert og planlagt de neste ukene. Jeg skal undervise English Language B på nivå M4 og M5. I Norge tilsvarer dette 10. klasse og VG1, men elevenes alder varier fra 15-21. Language B er engelsk for dem som har et annet morsmål. Her står jeg relativt fritt til å velge hva jeg ønsker å undervise i. De neste ukene skal vi derfor bruke på å lære mer om hvordan man kan bruke skrift og bilde til å overbevise. Hovedmålet med dette temaet er at elevene skal lage en attraktiv turistbrosjyre (så får jeg brukt masteroppgaven min til noe). Jeg skal også undervise English Language A på nivå D1, som tilsvarer VG2. Her stilles det mye strengere krav til læreren, og jeg har lite frihet når det gjelder tema (det er denne gruppa jeg skal undervise om language and the media). Dette er en flink gruppe med sterke meninger, så det blir noen spennende uker.

Ellers er vi blitt tatt godt i mot av kolleger og de innfødte. Den første uka bodde vi på et hotell som heter Mama Clementine Foundation. Dette hotellet er egentlig en skole for jenter, og det er elevene ved skolen som driver hotellet. De lager maten, vasker rommene, syr gardinene osv. Dette var et hyggelig sted, men litt langt fra kampus. På fredag flyttet Henrik og Anders til et gjestehus bare noen få hundre meter unna, mens jeg flyttet inn til ei amerikansk jente som jobber frivillig på ISM og som bor på kampus. Det er meget praktisk.

Forrige helg ble brukt til å følge spor og løpe rundt i den afrikanse bushen på et såkalt hash. I går var vi og badet i Lake Chala, en innsjø som opprinnelig var et vulkansk krater. Det var deilig og avkjølende, 30 grader i vannet. Vi så dessverre ingen krokodiller, bavianer eller elefanter, men håper på bedre lykke neste helg.


Det gjør ingenting å stå opp tidlig når man har denne utsikten på vei til jobb hver morgen, Kilimanjaro.

Siren

1 kommentar:

  1. Hei. Mitt navn er Richard Hoel, og jeg hadde satt veldig pris på om dere kunne hilse alle lærerne på ISM Moshi, kanskje spesielt Isach, Anine, og Totty.

    SvarSlett